می دونستی توی این هیرو ویر بازار قیمت و موجودی رایان دیجیت به روزه؟!
با ما در ارتباط باشد. 09172105190 09915561288

قلم نوری چیست؟

قلم نوری چیست و چه کاربردی در دنیای گرافیک رایانه ای دارد؟

نوشته شده توسط مرجان دارویی

ممکن است که برایتان سوال پیش آید که قلم نوری یا optical pen چیست؟ برای پاسخ به این سوال می توان گفت که قلم نوری، یکی از ابزارهای جدید برای ورود اطلاعات به کامپیوتر می باشد که پس از صفحه کلید و ماوس بر حسب نیاز و کاربردهای خاص مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است و به نوعی optical penتکامل یافته و مجهزتر از ماوس می باشد.

optical pen از نظر شکل ظاهر خود بسیار راحت تر از ماوس در میان انگشتان دست قرار می گیرد و بر خلاف ماوس به فشار دست حساس است که این خصوصیت باعث می شود که optical pen ابزار مناسبی برای کاربردهایی از قبیل طراحی صنعتی، طراحی گرافیک و انیمیشن، آموزش الکترونیکی، اتوماسیون اداری و غیره باشد. اغلب در قلم های نوری کلیدهایی تعبیه شده است که می توانند عملیات مربوط به کلیک راست و یا کلیک چپ ماوس را به راحتی انجام دهند. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل به موضوع معرفی قلم نوری بپردازیم.

کاربردهای استفاده از optical pen

از optical pen بیشتر برای کاربردهای طراحی، گرافیک و اتوماسیون اداری مورد استفاده قرار می گیرد. با عمومیت پیدا کردن اتوماسیون اداری کاربرد قلم های نوری روز به روز در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است.

یکی از کاربردهای استفاده از optical pen می توان در آموزش مجازی یا از راه دور اشاره کرد که برای برقراری ارتباط بین اساتید و دانشجویان استفاده می شود. همچنین جهت تهیه کلیپ های آموزشی و تولید بازی های رایانه ای بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین برای مجهز کردن کلاس های مدارس هوشمند از قلم های نوری استفاده های فراوانی می شود که برای نوشتن مطالب توسط مدرس و معلم ها ابزاری مناسب تر از وایت برد الکترونیکی می باشند زیرا با قرار گرفتن افقی روی میز، مدرس با تسلط بهتری می توان روی آنها بنویسد و سایه وی مزاحمتی روی خروجی پروژکتور ایجاد نمی کند.

مزایای استفاده از optical pen نسبت به ماوس

یکی از مهمترین مزایای استفاده از optical pen در مقابل با ماوس این است که حساسیت نوک قلم نوری به فشار دست می باشد یعنی در یک نرم افزار گرافیکی مانند فتوشاپ یا کارل دراو هر چه بیشتر به نوک قلم فشار وارد شود، خطی که رسم می شود پر رنگ تر و ضخیم تر می باشد در حالی که در هنگام استفاده از ماوس فاقد حساسیت نسبت به فشار دست است و خطوط رسم شده توسط ماوس دارای ضخامت یکسانی می باشد که محدودیت بزرگی در خلق آثار هنری توسط ماوس می باشد.

همچنین شکل و فرم ظاهری قلم موجب افزایش تسلط و دقت دست انسان می شود. در گذشته قلم های نوری می توانستند 512 مرحله فشار را تشخیص بدهند در حالی که مدل های جدید عرضه شده به بازار می توانند تا 1024 مرحله یا بیشتر را شناسایی کنند.

یکی از مزایای استفاده از پد و optical pen این است که امکان استفاده از نوک جوهری در آنها می باشد و اصطلاحا به قلم های نوری مجهز به نوک جوهری، دفتر یادداشت دیجیتالی می گویند که در این مدل از  قلم های نوری می توان بر روی کاغذ صد در صد معمولی نوشت و به صورت همزمان دست نوشته‌ها را به صورت خروجی دیجیتالی در وسایل الکترونیکی خود مانند کامپیوتر، آیپد و یا آیفون دریافت و مشاهده کرد.

همچنین امکان Bluetooth شدن این دفترهای یادداشت دیجیتالی، ارتباط آسان و ساده بی سیم را فراهم می نماید.

انواع قلم نوری

به دلیل کاربردهای خاص انواع مختلفی از optical pen در بازار وجود دارد. اندازه های صفحات optical pen کوچک و بزرگ هستند و از نظر حساسیت به فشار و رزولوشن با یکدیگر فرق دارند.

برخی از قلم های نوری را می توان روی تبلت استفاده کرد ولی انواع گران تر آن، قلم های نوری می باشند که به صورت مستقیم روی صفحه مانیتور نوشته می شوند که اندازه این مانیتورها می تواند از 10 تا 24 اینچ متغیر باشد.

مزیت استفاده از مانیتورهای قلمی این است که کاربر در همان جایی که می نویسد می تواند نتیجه کار خود را مشاهده کند. لازم به ذکر است که وضوح قلم های نوری روز به روز در حال بهبود و افزایش می باشد و از هزار نقطه در اینچ به دو هزار و بیشتر رسیده است.

امروزه تمام قلم های نوری بدون سیم می باشند که باعث استفاده آسان از آنها می شود، هر چند که بیشتر صفحات رسم یا Tablet ها توسط یک کابل به پورت USB وصل می شوند. مدلهایی  هم وجود دارد که دارای صفحه رسم بدون سیم و یا بلوتوث دار هستند که ارتباط بین Tablet و کامپیوتر در این مدل ها از طریق امواج بی سیم Bluetooth تامین می شود.

لازم به ذکر است که عمومی شدن قلم های نوری و کاربرد گسترده آنها موجب شده تا دیگر تنها یک وسیله لوکس و گران قیمت برای مصارف فوق تخصصی و خاص نباشند بلکه انواع ارزان تر از آنها با قیمت و کیفیت مناسب در بازار در اختیار کاربران قرار گیرند.

به طور کلی انواع optical pen عبارتند:

  • قلم های نوری سیم دار
  • قلم های باتری
  • قلم طراحی
  • قلم نور LED
  • optical pen در تبلت

چند نکته مهم در هنگام خرید قلم نوری

در این قسمت قصد داریم به چند نکته مهم در هنگام خرید optical pen اشاره کنیم که به شرح زیر می باشد:

  • سعی کنید که optical pen را با گارانتی خریداری کنید زیرا در صورت ایراد در عملکرد آن می توانید آن را تعویض و یا تعمیر نمایید.
  • سعی کنید محصول انتخاب شده دارای کلیدهای میانبر مناسب برای تکنیک های طراحی باشند.
  • فقط بر روی یک برند تمرکز نکنید زیرا سایر برندها می توانند قابلیت‌ها و ویژگی های متفاوتی را داشته باشند.
  • سعی کنید که optical pen انتخاب شده دارای عملکرد سریع و بدون تاخیر باشد.
  • قلم های نوری با صفحه نمایشگر برای هنرمندان بهترین گزینه می باشد که در زمینه های تصویرگری حرفه ای مشغول به فعالیت هستند.
  • فعالان حوزه طراحی لباس و فرش بهتر است از قلم های نوری ساده استفاده کنند.
  • یکی از پارامترهای مهم در هزینه optical pen، حساسیت آن نسبت به زاویه می باشد و اگر موضوع چندان برای کاربر اهمیت نداشته باشد می تواند محصول مناسب تر و مقرون به صرفه تری را خریداری کند.
  • قلم های نوری با توجه به نیاز کاربر در تنوع های بسیار بالایی روانه بازار می شوند بنابراین با توجه به نیاز خود قلم نوری مناسب را انتخاب کنید.

سوالات متداول

  1. قلم نوری را تعریف کنید؟

optical pen، یکی از ابزارهای جدید برای ورود اطلاعات به کامپیوتر می باشد که پس از صفحه کلید و ماوس بر حسب نیاز و کاربردهای خاص مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است.

  1. انواع قلم نوری را نام ببرید؟

به طور کلی از انواع optical pen می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قلم های نوری سیم دار
  • قلم های باتری
  • قلم طراحی
  • قلم نور LED
  • optical pen در تبلت
  1. تفاوت بین استفاده از قلم نوری و ماوس چیست؟

optical pen مجهزتر از ماوس می باشد و به دلیل شکل ظاهر خود بسیار راحت تر از ماوس میان انگشتان دست قرار می گیرد و بر خلاف ماوس به فشار دست حساس است. در واقع یکی از مهم‌ترین تفاوت های بین استفاده از optical pen و ماوس حساس بودن به فشار دست می باشد.